Sök produkt:

1990- 1999 Nystart och tillväxt

1992 Fältjackan

Tillsammans med Lars Fält, grundare av försvarets överlevnadsskola, utvecklas Fältjackan som ska möta de hårdaste krav man kan ställa på ett överlevnadsplagg. Jackan är sydd i Fjällrävens klassiska material G-1000 och har bland annat ett inbyggt sittunderlag.

1992 Akka tunneltält

Succétältet Akka lanseras. En vidareutvecklad version av originalmodellen finns kvar i Fjällrävens sortiment än idag.

1994 Grön kollektion

En särskild ekologisk kollektion skapas och märks med en grön fjällräv. Här ingår bland annat trikåvaror i handplockad ekologisk bomull. I samarbete med andra friluftsföretag initieras också ett arbete för att återvinna membranplagg.

1994 Rädda fjällräven

Samarbete inleds med Anders Angerbjörn, fjällrävsexpert, professor och forskare vid Stockholms Universitet, för att rädda den utrotningshotade skandinaviska fjällrävsstammen. Arbetet fortsätter än idag inom projektet Save the Artic Fox.

1994 Flaggskeppsbutiker

Fjällräven öppnar den första flaggskeppsbutiken på Kungsgatan 26 i Stockholm, och senare samma år även i Göteborg och Oslo. Här presenteras en enhetlig produktlinje av kunnig personal i en konceptuell vildmarksmiljö med ohyvlade bräder och fågelsång i högtalarna. Att handla Fjällrävenprodukter ska också vara en naturupplevelse!

1996 Älg på Amsterdams gator

Fjällräven öppnar sin första konceptbutik i centrala Amsterdam, den första i Europa. Lokalen inreds liksom de nordiska flaggskeppsbutikerna med ohyvlade plankor från svenska lador, gamla trägolv och uppstoppade ripor. Varje morgon ställs en uppstoppad älgkalv ut på trottoaren.

Ryktet om Fjällrävenbutiken sprider sig över miljonstaden, sedan turister låtit sig fotograferas med älgen och det uppstoppade djuret blivit så populärt att det börjar hyras ut till tv-produktioner och julfester.

1997 Fjällräven Polar

Startskottet för första upplagan av Fjällräven Polar, en hundspannstävling för "vanligt folk", långt norr om Polcirkeln. Tio lag tävlar, med två personer i varje lag som förses med utrustning från Fjällräven och som coachas av Fjällrävenpersonal för att lära sig det de behöver veta inför färden.

Med tävlingen vill Fjällräven visa att vem som helst, med rätt utrustning och förberedelser, kan uppleva ett stort vinteräventyr. Fjällräven Polar är också ett tillfälle att testa utrustning i tuffa förhållanden.

1999 Vidda

Lansering av Fjällrävens (och kanske världens) mest populära friluftsbyxa. Sydd i slitstark G-1000 med förstärkta knän och bak, justering nertill och många fickor blev den snabbt en favorit bland erfaret fjällfolk. Sedan introduktionen har Vidda och systermodellen Barents (som kom ett par år senare) sålts i över en halv miljon exemplar.

Läs vidare: Fjällräven på 00-talet

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015