Sök produkt:

article

Förbered dig fysiskt

Förbered kroppen för vandringen

En längre fjällvandring, till exempel Fjällräven Classic, kräver förberedelser. Oavsett hur många dagar du planerat att vara ute utsätts kroppen för påfrestningar som du sällan upplever i vardagen. Benmuskler, fötter och även motivation – påfrestningarna är på många plan och ju bättre förberedd du är, desto mer kan du lyfta blicken från marken och njuta av omgivningarna.

Börja i tid

Din allmänkondition är viktig när du ska ut på en längre tur där du bär med dig ditt boende. Hjärta och lungor får arbeta hårt och om du inte är fysiskt aktiv över hela året så bör du börja träna tre-sex månader i förväg. Vandring, cykling, löpning och simning är exempel på bra aktiviteter som bygger upp konditionen.

Vandra i terräng

Benmuskler, knän, fötter och leder utsätts för hög belastning under en flerdagarstur. Förbered kroppen genom att försöka efterlikna ditt kommande äventyr redan under träningen. Vandra i kuperad terräng, upp och ner för backar eller berg. Öka intensiteten successivt så att du även går i obanad terräng, då ökar effekten av träningen och du bättrar på balansen. Försök att hinna med en ordentlig promenad minst en gång i veckan.

Vänj kroppen vid ryggsäck

Att bära en tung ryggsäck kan kännas obehagligt i början, det trycker på axlar och höfter och steget blir tyngre. Börja träna med en lättare packning som du successivt ökar så vänjer sig kroppen vid belastningen. Packningen bör bestå av sådant du har nytta av under träningspasset och som du sen kommer att använda på din vandringstur – som första hjälpen, en värmejacka etc. Vikten kan justeras med vatten i en liten dunk eller vätskepåse, då har du alltid dricka med dig. Arbeta dig långsamt upp mot den vikt du kommer att bära under din tur så slipper du förslitningar och skador.

Gå in dina vandringskängor

Det finns inget tråkigare än att behöva avbryta en vandring på grund av skavsår eller tryckskador. För att försäkra dig om att kängorna sitter bra bör du gå in dem rejält, 200 kilometer är en tumregel. Tänk också på att ta hand om fötterna: fila av förhårdnader och massera regelbundet fötterna med en mjukgörande kräm för att stimulera blodcirkulation.

Överträna inte

Att vandra i den svenska fjällvärlden är påfrestande, men det är inte som att bestiga ett högt berg och det är viktigt att du inte övertränar. Innan vandringen bör du ha ätit hälsosamt, fått ordentligt med sömn och inte tränat så hårt så att du har värk i muskler och leder. Målsättningen ska vara att starta din tur med en utvilad och stark kropp.

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015