Sök produkt:

article

Mat

Bra vintermat är lätt att laga och äta

Kroppen gör av med mycket energi i kyla, inte minst när du är aktiv. Ett vanligt dagsbehov på vinterturen ligger på 3500–6000 kcal, ända upp till 8000 kcal vid extrema ansträngningar. Vilken mat som passar beror förstås på vilken tur du ska göra, men generella tumregler är att den ska vara energirik, hållbar, kompakt, god och varierad. Dessutom ska den vara lätt att laga och äta. Vanliga energikakor, för att ta ett exempel, kan bli till stenhårda, oätbara klumpar i kylan.

För dagsturen fungerar nästan vad som helst: matlåda, smörgåsar eller frystorkat – det du tycker om att äta helt enkelt. På längre turer får du vara lite rationell, du ska helst inte behöva ta fram köket mitt på dagen utan ha förberett termosen med varmt vatten som du kan hälla över torrmaten. Det är också bra att ha färdiga påsar med nötter, choklad och torkad frukt som du kan ta fram när du behöver extra energi.

På en tur mellan stugor kan du handla mat och äta på stugorna, men ska du vara oberoende och sova i tält får du planera noggrannare. Du kanske måste göra en viktbudget och fundera på hur mycket mat du kan ha med dig i packningen? Glöm inte bort att planera in extra ransoner, det behöver du om du blir inblåst eller av annan anledning fördröjd. Observera att det sistnämnda gäller även på korta turer över dagen!

Mer fett på långa turer

När du är ute på längre turer behöver du fundera på sammansättningen av maten för att kroppen ska få all energi och näring den behöver. En vanlig rekommenderad fördelning när du är aktiv är 60 procent kolhydrater, 30 procent fett och 10 procent proteiner, men vid långvarig vistelse i kyla kan andelen fett behöva utökas på bekostnad av kolhydraterna. Ett tips är att blanda i extra matolja i maten, och smaken kan piffas till med lite kryddor, vitlök, nötter och parmesanost. Jordnötssmör eller nötcreme av Nutella-typ ger också rejält med energi, det finns att köpa i små plastförpackningar på vissa håll (glasburken hör ju inte hemma i vildmarken).

Efter en lång dag i sträng kyla är det lätt att frestas till att slarva med matlagning och att äta, men du behöver verkligen all energi du kan få i dig så avsluta portionerna precis så som du planerat dem. Det är också viktigt att inte äta kall mat eftersom det kan ge både magknip och diarréer. Dessutom går det åt mycket energi för att smälta den, vilket i värsta fall kan bidra till nedkylning.

Packa några praktiska verktyg

För att förenkla matlagningen är det bra att ha med några verktyg och tillbehör till friluftsköket:

• En platta, cirka 15x15 centimeter, för att undvika att köket sjunker ner i snön.
• Kniv, kåsa 3 dl, vikmugg och bestick (inte för simpla plastgrejer som riskerar att bli spröda och gå av i kylan).
• Eventuellt en mindre visp.
• Skärbräda.
• 1-2 st 0,7 liters termos.
• 1-2 st 0,5 liters lindade/isolerade dricksflaskor (ska tåla kokande vatten).

Lästips

Det finns många böcker som ger inspiration och kunskap om mat för utelivet. Här är några som du kan leta upp hos bokhandlare och på bibliotek – eller hos antikvariat om någon av dem skulle ha utgått ur sortimentet:

• Kokbok för Friluftskockar, Calazo förlag 2007 (ISBN 9789197641746)
• Vildmarksmat, B Wahlströms förlag 2006 (ISBN 91-32-33195-9)
• Ät Bäst, SISU Idrottsböcker 2001 (ISBN 91-88941-25-6)
• Utekokboken, Rabén Prisma 1996 (ISBN 91-518-2928-2)
• Bortom Frystorkat, Bokförlaget DN 1998 (ISBN 91-7588-185-3)
• Friluftsboken, Wahlström & Widstrand 2007 (ISBN 978-91-46-21651-3)
• På en låga – kokbok för uteätare, Barking Dog Publishing 2007 (ISBN 9789197609012)

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015