Sök produkt:

article

Mat och energi

Bra start på god friluftsmat

Mat smakar sällan så bra som när du är ute och rör på dig under en lång dag. Och du gör av med mycket energi när du vandrar. Därför behöver du fylla på både med stadiga mål och snabbare snacks i form av exempelvis nötter och torkad frukt. Vill du vandra med så lätt packning som möjligt är det frystorkat som gäller, och rätterna är numera både varierade och rätt så goda. Men den som är lite matlagningsintresserad kan laga mycket gott på egen hand. Det här kan vara bra att tänka på när du planerar mat för vandringen:

Tänk i gram

Om du är ute ett par dagar eller mer kommer en betydande del av din packning, både vikt- och volymmässigt, att utgöras av mat. Därför är det viktigt att välja råvaror som ger gott om energi samtidigt som de väger lite. Konserver där en stor del av innehållet utgörs av vätska som direkt hälls bort är därför inte någon bra idé.

Den mesta energin i de frystorkade rätterna utgörs av potatismos, ris, pasta och liknande. Det är en bra bas för din egen matlagning. Utöver dessa finns det en hel uppsättning goda gryn och specerier att variera med – couscous, polenta, quinoa, nudlar med mera.

Tänk i tid

När du väljer mellan olika basingredienser för din mat, så titta på tillagningstiden. Ris som ska koka i 20 minuter drar en massa bränsle, bränsle som väger och tar plats i packningen. Då är det bättre att välja ett snabbris som bara behöver några minuters koktid för att bli färdigt. Även för pasta kan tillagningstiden variera mycket mellan olika sorter.

Tänk hållbarhet

På vandringen, särskilt sommartid, finns ingen möjlighet att hålla maten kyld. Det mesta som vi är vana vid att äta hemma – kött, grädde, ostar, smör – blir snabbt dåligt. Av samma skäl funkar det inte så bra att förbereda ”matlådor” hemma för uppvärmning flera dagar senare.

Därmed inte sagt att matlagningen blir tråkig, det finns en mängd intressanta ingredienser i matbutiken, för den som kikar lite. Torkad svamp, soltorkade tomater och andra grönsaker, kryddblandningar med mera. Tubost klarar sig okej, och kan förutom på knäckemackan även funka som en topping på spagettin. Rökt eller lufttorkat kött – bacon, parmaskinka, korv – håller bra men bör inte ligga i direkt solljus eller stekhett tält. Detsamma gäller torra hårdostar som pecorino och parmesan.

Halvfabrikat som påssoppor och pasta kan användas som grund för egna maträtter – till exempel blir soppan en matig lunch om du blandar ner lite nudlar eller en näve couscous i den. Ett annat tips är att torka ingredienser själv – det är riktigt enkelt. Sök på nätet på ”torka mat själv” så får du åtskilliga tips om hur du går till väga.

 

Tänk till hemma

För att förenkla matlagningen i fält är det bra att förbereda hemma. Tänk igenom menyerna måltid för måltid och gör i ordning små paket med alla ingredienser som behövs: Väg upp rätt mängd torrvaror i en påse, och lägg den i en något större påse tillsammans med övriga ingredienser. Behöver du ett recept för att komma ihåg, så lägg ner en liten fusklapp i samma knyte. Sist men inte minst märker du påsen med vilken måltid den är planerad för. Alla onödiga förpackningar lämnar du hemma.

Kryddor och tillbehör som du använder ofta – salt, peppar, socker, örtkryddor och matlagningsolja – förpackas i en egen liten påse eller låda. Kryddor och oljor i glasburk/glasflaska bör hällas över på lättare och tåligare förvaringskärl i plast.

Tänk på naturen

Du kommer att bära med dig en hel del förpackningar ut i naturen, det är ofrånkomligt. Se till att också ta med dem tillbaka till civilisationen – det finns sopkärl vid ledcentraler, fjällstationer och stugor. En staniolpåse ligger kvar länge och förfular i naturen, liksom plast och brända skelettrester av engångsgrillar. Bara naturligt och snabbt nedbrytbara rester kan du lämna, som rens från grönsaker eller överbliven gröt, men då ska du helst gräva ner det så att det inte syns. ”Lämna inga spår” är ett bra motto.

Lästips

Det finns flera bra kokböcker om matlagning i friluftslivet. Här är några som du kan leta upp i bokhandeln. Några titlar kan ha utgått ur sortimentet, men ett tips är då att titta på bibliotek eller i antikvariat:

• Kokbok för Friluftskockar, Calazo förlag 2007 (ISBN 9789197641746)
• Vildmarksmat, B Wahlströms förlag 2006 (ISBN 91-32-33195-9)
• Ät Bäst, SISU Idrottsböcker 2001 (ISBN 91-88941-25-6)
• Utekokboken, Rabén Prisma 1996 (ISBN 91-518-2928-2)
• Bortom Frystorkat, Bokförlaget DN 1998 (ISBN 91-7588-185-3)
• Friluftsboken, Wahlström & Widstrand 2007 (ISBN 978-91-46-21651-3)
• På en låga – kokbok för uteätare, Barking Dog Publishing 2007 (ISBN 9789197609012)

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015