Sök produkt:

article

Planering

Färden börjar på hemmaplan

En lyckad vandring börjar långt innan avresedatum. Det är inte ovanligt att man hör erfarna fjällvandrare berätta om hur de nålat upp kartbladet på väggen hemma och följt färden genom dalgångar och pass, över vad och andra hinder, gång efter annan. Kartstudier är en viktig del i förberedelserna för färden – och en ganska trevlig del.

Så ta fram ditt kartblad, eller dina kartor om färden är längre. Titta på vad som väntar längs vägen. Följ din tänkta rutt med fingret och notera vilka landmärken som passeras. Om det ligger en avtagsväg cirka 400 meter efter raststugan kan det vara fiffigt att skriva det på en kom ihåg-lapp som du fäster på kartan. Då slipper du komma på att du borde ha tagit av där när du redan promenerat 1,5 kilometer på fel stig. Skriv upp var du tror det finns bra rast- och lägerplatser, vad du behöver proviantera när du passerar en viss fjällstuga, var det finns bastu, eller var du tror det är enklast att passera ett vad. Preparera din karta med en mängd sådana anteckningar och observationer.

Hur lång tid tar det?

En sak som många nya fjällvandrare funderar över, är hur lång tid det tar att vandra. En grov tumregel är att du tar dig ungefär tre kilometer i timmen när du går i fjällen. Men vandringstempot beror på många faktorer: fysisk kondition, terräng, väderförhållanden och hur mycket packning du bär. En bra förberedelse är att ta med ett tidtagarur när du tränar inför din vandring. Gör flera mätningar: hur lång tid det tar att gå en kilometer på enkel stig utan ryggsäck, hur snabbt du går med full packning, och hur lång tid det tar när du går i obanad terräng med packning. Du kommer upptäcka att det varierar väldigt mycket. Med den erfarenheten är det lättare att lägga upp lämpliga dagsetapper för färden.

Det finns även schabloner för att räkna ut hur långt du hinner på en viss tid. En sådan tabell hittar du på Svenska Turistföreningens hemsida.

Var snäll mot dig själv i början

De första dygnen på vandringen är ofta tyngst. Kroppen är ovan, rutinerna har inte satt sig än och ryggsäcken är full med mat. Av det skälet är det smartast att inte planera in alltför mastiga dagsetapper i början av turen. Sätt lite snällare dagsmål, ge gott om tid för raster och möjlighet att hålla ett lägre tempo under de första dagarna. Efter några dagar, när rörelsen börjar kännas som ett naturligt tillstånd och ryggsäcken närmast en förlängning av din kropp, kan du utöka dagsetapperna.

Planera med marginal

Ett gott råd för alla utfärder i vildmarken är att planera med marginal. Se till att du har mat och vatten så att det räcker, även på dagsturen! Du kan bli fördröjd av hårt väder, av problem med utrustningen eller en skada – eller något annat oförutsägbart. På en flerdagarsvandring är det bra att ha minst en reservdag. Om du når ditt mål på föresatt tid har du ju alltid möjlighet att göra upptäcktsfärder i grannskapet.

Lämna färdmeddelande

När du vet vilken väg du ska ta: dela med dig av planerna till någon på hemmaplan. Ifall du skulle få problem där ute, inte når fram och hör av dig på utsatt tid, så finns det någon som kan larma. Även på många fjällstationer i svenska fjällen finns det möjlighet att lämna färdmeddelande.

OBS! Glöm inte bort att berätta när du kommit fram, eller om resrutten ändras, så undviker du onödiga räddningsinsatser.

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015