Sök produkt:

article

Skor och strumpor

Sköna fötter orkar längre

Fötterna är dina fordon, det är de som för dig framåt. Om motorn i fordonet hackar, då begränsas framkomligheten och få saker påverkar huvudet så mycket som känslan i fötterna! Att dina fötter är i god kondition och att du har fungerande pjäxor/kängor och bra strumpor är A och O på vinterturen.

Flerskiktsprincipen gäller även för fötterna: en tunn liner-socka i syntet eller ull närmast huden, en tjockare ullsocka för värmen och ytterst en pjäxa/känga som kan vara i läder eller konstmaterial, beroende på aktivitet. Precis som för övriga kroppen är det bra med yttermaterial som hjälper till att ventilera ut fukt (även om det naturligtvis blir en kompromiss vid aktiviteter som kräver till exempel plastpjäxor). Du ska ha så mycket plats i pjäxan/kängan att du kan röra på tårna även med tjock socka på, vilket innebär cirka 10-15 millimeter plats framtill i tån. Samtidigt är det viktigt med bra hälgrepp.

Innan du ger dig ut

Titta på innersulorna, de är en färskvara. Byt ut om de är slitna. Kontrollera skosnöret (eller eventuella spännen) så att det inte är skavt. Titta också på hur kängorna i övrigt mår; att lädret är väl vårdat och inte har sprickor, att sömmarna är hela, att sulorna sitter fast och att infästningen till bindningen fungerar som den ska. Smörj in läderskor med fett/vax så står de emot väta bättre.

Medan du är ute

Grundregeln är förstås att hålla skorna så torra som möjligt, men alla som varit ute på vårkanten vet att det inte är så enkelt. Snön smälter ovanpå pjäxan och tränger ner genom material och sömmar. För att stänga vätan ute behöver du en snödamask/gaiter i ventilerande material (i en del skor finns sådana till och med integrerade). Om du inte har lämpliga gaiters, kan du själv tillverka en så kallad grävpåse*) i tätt vävd bomull eller polyester som går upp över knät. Kontrollera innan du ger dig ut att det fungerar praktiskt med skidbindningen, men de flesta bindningstyper kan spännas åt även om man drar något över dem.

Att trä en plastpåse på foten för att skapa en fuktspärr är bara en nödlösning. Fukten som bildas i påsen kan tillsammans med kylan ge immobilitetsskador (även kallat skyttegravsfot eller livbåtsfot), ett allvarligt problem på längre turer.

Tänk på strumpan också

Strumpan är lika viktig som kängan för fötternas väl och ve. Förstör aldrig flerskiktsprincipen med en bomullsstrumpa! Satsa på kvalitetsstrumpor i ull eller ull/syntetblandning. Ha flera par att byta om med, och byt under dagen. Häng det fuktiga paret att torka på insidan av skalplagget. En sådan till synes liten åtgärd gör stor skillnad om du är ute i många dagar.

Tips för varma och glada fötter

• Lufta fötterna vid rast, så ofta du kan
• Byt strumpor så att de du har på fötterna är de ”torraste”
• Torka strumpor och inläggssulor dagligen, även under gång
• Torka pjäxor, kängor och skor så ofta du kan. Utsätt dem inte för temperaturer över ca 35°C. Stark värme kan göra att lim smälter, gummidetaljer spricker och böjs och läder krymper.
• Använd tidningspapper för att suga upp fukt
• Borsta av snö om du går in i värme
• Sköt om fötterna: klipp naglar, tvätta och massera dem och smörj in dem

Fotnot: En grävpåse är ett tygöverdrag till kängan, som en damask som täcker även fotens undersida. För att fungera bra på olika underlag är det praktiskt om den del av grävpåsen som har markkontakt är i en kraftigare, gummiaktig textil.

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015