Sök produkt:

article

Sov bättre ute

Sömnen är viktig för din återhämtning efter en lång dag utomhus och grunden för att du ska kunna fungera väl och fatta bra beslut. En bra sovsäck är därför en god start på friluftsupplevelsen – men det finns fler smarta trick för att sova gott utomhus.


Johan Skullman visar hur du sover bättre i det fria.

Checklista för en god nattsömn:

• Mycket av kylan kommer från marken och ett bra liggunderlag är ett måste – eller två om du tältar på vintern. Tyngden från din kropp komprimerar nämligen sovsäcken på undersidan så isoleringen blir mindre effektiv där.

• Sov i ett mjukt underställ om det är kallt. Strumpor, vantar och inte minst mössa hör också till. Mycket värme försvinner ut genom huvudet om det inte skyddas!

• Se till att kroppen är varm när du kryper ner. Ät lätt och drick något varmt innan du går och lägger dig. En kort språngmarsch, upphopp eller åkarbrasor får också upp temperaturen.

• Stoppa en eller två varmvattenflaskor i sovsäcken. Den håller dig inte bara varm, det blir också enkelt att släcka törsten om du vaknar mitt i natten. Och när du vaknar på morgonen behöver du inte kliva ur tältet för att få vatten till frukostgröten.

• Lägg ett skalplagg eller en dunjacka som extra isolering över bålen under kalla nätter.

• Ett sovsäckslakan i siden höjer temperaturnivån på sovsäcken med ett par grader.

• Lufta sovsäcken på morgonen så att du vädrar ut den fukt din kropp alstrat under natten.

• Torka inte fuktiga kläder i sovsäcken.


Johan Skullman ger råd om hur du väljer rätt liggunderlag.

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015