Sök produkt:

Mat och dryck

Kroppen gör av med mycket energi i kyla, inte minst när du är aktiv. Ett vanligt dagsbehov på vinterturen ligger på 3500–6000 kcal, ända upp till 8000 kcal vid extrema ansträngningar. Vilken mat som passar beror förstås på vilken tur du ska göra, men generella tumregler är att den ska vara energirik, hållbar, kompakt, god och varierad. Dessutom ska den vara lätt att laga och äta. Vanliga energikakor, för att ta ett exempel, kan bli till stenhårda, oätbara klumpar i kylan.

För att få i sig tillräckligt med energi är ett bra tips att hälla i extra olja i maten, krydda, vitlök, nötter och parmesan gör maten godare och energirikare. Jordnötssmör och Nutella är utmärkta energikällor.

Fyra liter varje dag

Att dricka är viktigt av många skäl, och särskilt på vintern eftersom kylan gör att du förlorar stora mängder vätska. Vätskebalans och bibehållen blodsockernivå är en förutsättning för att prestera fysiskt och fungera mentalt. Faktum är att uttorkning är den vanligaste orsaken till att kroppen börjar huttra. Vätskeförlust bidrar till att kärntemperaturen i kroppen sjunker, hjärtfrekvensen ökar och det går åt mer energi för att hålla kroppen igång, samtidigt som prestationsförmågan försämras. Dessutom kan otillräcklig vätsketillförsel, i kombination med fel handskar eller rentav bara händer, ge problem med självsprickor – vilket i allvarliga fall gör det smärtsamt att använda händerna.

• Drick små mängder och ofta.
• Drick minst 4 liter per dag.
• Drick varm dryck (minst 20°C) och gärna lätt sötad – det hjälper kroppen att ta upp vätskan och förser hjärnan med blodsocker.
• Undvik att släcka törsten genom att äta snö, det kyler ner kroppen.
• Förvara termos eller vattenflaska nära kroppen vid sträng kyla för att undvika att innehållet fryser.

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015