Sök produkt:

article

Vätskebrist

Kyla ökar kroppens behov av vätska

Redan vid en vätskebrist på två procent förlorar du 20 procent av kroppens förmåga att prestera. Vätskeförlusten från kroppen är stor vintertid, även om du kanske inte märker det på samma sätt som under en varm sommar dag. Stora mängd er går åt vid kroppsaktivitet, men lika mycket försvinner med andningen, då kroppen försöker värma och fuktsätta den torra, kalla vinterluften. Därför måste du dricka extra mycket, åtminstone fyra till fem liter vätska per dag. Drick små mängder, cirka 1,5-2 deciliter ofta, och ha gärna lite extra vatten i maten.

Ett lätt sätt att kontrollera att du får i dig rätt mängd vätska, är att kontrollera urinens färg när man kissar. Den ska vara mycket ljusgul, näst intill ofärgad. Mörk urin är ett tecken på vätskebrist. Andra tecken är törst, förhöjd puls, illamående, huvudvärk, dålig aptit, trötthet och kramp i muskler.

Visste du att: När kroppen kyls ner gör den sig av med vätska, vilket innebär att du känner dig kissnödig hela tiden. Det är inget bra tecken. Reaktionen uppstår när kroppen försöker skydda de vitala organen i bål och huvud från nedkylning, och därför minskar blodflödet till perifera delar – som händer och fötter. Förstärk med fler lager för att undvika kylskador.

För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2015-12-17T15:00 Vi har förlängd returrätt till 15 januari 2016 för beställningar gjorda mellan 20 november - 31 december 2015