Fjällräven skapades utifrån en mans dröm: En vision om att göra naturen tillgänglig för fler människor. 

Åke Nordin föddes i Örnsköldsvik 1936, mitt på Höga Kusten med kuperat landskap, djupa skogar och vacker kustlinje. Redan som liten väcktes hans kärlek till naturen och friluftslivet, och det var under ett av hans många äventyr som fröet som senare skulle bli Fjällräven slog rot i hans medvetande.

Idén sprang ur ren nödvändighet: han behövde en ryggsäck som kunde rymma all hans utrustning, och som satt skönt på ryggen. Med hjälp av sin mammas symaskin och sin pappas verktygslåda tillverkade den 14-årige Åke en avlastande träram som 10 år senare skulle bli startskottet på Fjällrävens resa. 1960 grundade Åke nämligen Fjällräven och lanserade sin första produkt som inte helt oväntat var en ryggsäck. Den här gången med en aluminiumram. 

Under 1960- och 70-talet utvecklas Fjällrävens produktsortiment i rasande fart. Åkes envisa arbete med att hitta nya praktiska lösningar för människor att kunna njuta mer av naturen resulterar i en hel rad nya tält, sovsäckar, jackor och byxor. Bland många ikoniska produkter som introduceras märks till exempel Grönlandsjackan, Expedition Down Jacket och Kånken-ryggsäcken. Nästan var och varannan svensk, från erfarna vandrare till entusiastiska naturvänner, använder Fjällrävens produkter för både små och stora äventyr.




Under 80–90-talet handlar Fjällrävens resa mer om geografisk expansion. Att vandra genom naturen, långsamt, med allt du behöver på ryggen samtidigt som du njuter av varje steg borde inte bara vara förbehållet svenskar. Först växer vi i Skandinavien, sedan allt längre ut Europa. För Åke är det dock inte tillräckligt att enbart erbjuda kläder och utrustning för friluftsliv. Hans dröm är att faktiskt göra det möjligt för fler människor att ta sig ut. Han vill att fler ska färdas genom vildmarken, för när fler får uppleva naturen borde det också bli fler som vill skydda och bevara den. Efter hårt arbete slår Åkes dröm in med lanseringen av Fjällräven Classic 2005: en 110 km lång vandring genom norra Sverige.

Att skydda och bevara naturen vi älskar har blivit en hjärtefråga för oss. Vi lägger därför allt större vikt på hållbar utveckling där både design och materialval sker på naturens villkor. Sedan början på 2000-talet har vi lanserat Eco-Shell-serien, vårt dunlöfte och The Fjällräven Way, som är vår hållbarhetspolicy och uppförandekod.




Under 2017 har vandringen fortsatt i nostalgins tecken. Vi återvände till platsen där Åke fick sin allra första inspiration, de svenska bergen, för att skapa vår mountaineering-kollektion Bergtagen. Och nu, under 2018, tar vi ett nytag på vår första ikoniska produkt, Greenland Jacket och kollektionen som följde i dess anda, för att skapa Greenland Updated.

Oavsett om vi hittar inspiration i vårt förflutna, vår nutid eller framtid vandrar vi alltid mot ett gemensamt mål: att inspirera fler människor att uppleva naturen. Åkes vision om att stärka allmänhetens friluftsintresse är det som driver vårt arbete framåt. Naturen finns i vårt DNA och vi kan helt enkelt inte byta riktning. Utan naturen är vi ingenting. Den är vårt förflutna och allt vi har i framtiden.